Ben-Nasser
@Bennasser•Frankrike

Räcker det fortfarande med ett felfritt boende för att få 5⭐️?

Hej allihop 👋

Jag har en känsla av att ett boende som är rent, väl beläget och överensstämmer med annonsen numera nästan har blivit det minsta man kan förvänta sig.

Det som verkligen gör skillnad verkar allt oftare ligga någon annanstans:

kommunikation, förutseende, lyhördhet, uppmärksamhet gentemot gästen och hur man hanterar oförutsedda händelser.

Så den riktiga frågan är:

Anser ni att 5 ⭐️ främst erhålls tack vare boendet… eller tack vare den upplevelse som skapas kring det?

Och om du skulle välja en enda faktor som gör att en vistelse går från "mycket bra" till "utmärkt", vilken skulle det vara?

Jag är nyfiken på att läsa era åsikter, eftersom jag tror att vi inte alla har samma syn på det här.

14 svarför 12 timmar sedan
Välj en reaktion

Airbnbs officiella forum för värdar

Be om råd, dela tips och fira bedrifter på ett och samma ställe.

14 svar

Tuija
@Tuija2•Finland

ii

1 svarför 6 timmar sedan
Välj en reaktion
Ben-Nasser
@Bennasser•Frankrike

Jag skulle faktiskt vara nyfiken på din åsikt: Vad tror du verkligen gör skillnad idag för att en gäst ska ge 5⭐, utöver boendets renlighet?

för 6 timmar sedan
Välj en reaktion
Geraldo Rocha
@GeraldoRocha•Rio de Janeiro, Brasilien

I Brasilien har det blivit populärt att försöka få tidig incheckning och sen utcheckning. Om du inte tillåter det blir det en anledning till ett betyg på 3.

3 svarför 11 timmar sedan
Välj en reaktion
Ben-Nasser
@Bennasser•Frankrike

Tack, Geraldo. Det är mycket intressant eftersom det också visar hur mycket förväntningarna kan variera beroende på marknad och resenärernas vanor.

Men ditt exempel väcker en viktig fråga: Var drar du personligen gränsen mellan att erbjuda utmärkt gästfrihet och att undvika att vissa extra tjänster automatiskt betraktas som självklara?

Jag skulle gärna vilja höra din åsikt om detta, särskilt när det gäller tidig incheckning och sen utcheckning.

2 svarför 10 timmar sedan
Välj en reaktion
Geraldo Rocha
@GeraldoRocha•Rio de Janeiro, Brasilien

På mitt boende har jag slutat att acceptera det, utan att vara rädd för repressalier i omdömena. När jag får en bokning skickar jag ett meddelande och frågar om gästen har lagt märke till in- och utcheckningstiderna samt tiderna för ankomst- och avgångsflygen. Om hen behöver stanna längre i boendet, ska hen redan boka en extra natt vid ankomst eller avresa, så att hen får en bekvämare resa, utan stress och utan att behöva ha bråttom. Och jag har slutat med det där med att ta extra betalt för tidig incheckning eller sen utcheckning. Inte minst för att det lilla extra belopp som tas ut inte är värt det, det skulle uppta ytterligare en natt.

1 svarför 8 timmar sedan
Välj en reaktion
Clara/CB
@ClaraCB116•Pensacola, Florida

DETTA är den stora frågan och du ställde den perfekt. För olika gäster kan det vara olika, men jag gissar att förväntningarna nu för det mesta är högre än vad de flesta värdar har på sin radar. Ett rent boende som det de ser på bilderna är ett måste... SEDAN, vid ankomsten, börjar gästernas upplevelse på riktigt.... och allt annat än enkel, helt begriplig och välkomnande kommunikation är avgörande... när gästerna verkligen känner sig välkomna och när det uppstår en situation av något slag... om värdarna alltid tar ett steg tillbaka och försöker sätta sig in i gästernas situation kommer det att förändra allt. Att verkligen inte göra några antaganden eller döma är knepigt, men en vinnande kombination, helt enligt min åsikt. Den stora frågan: Fråga gästerna HUR kan jag hjälpa till? När de vet att du verkligen är mer intresserad av att se till att de får en bra upplevelse än något annat... kommer du aldrig att behöva oroa dig för 5-stjärniga omdömen.

Det här är min syn på saken sedan nästan 10 år tillbaka … med 5-stjärniga omdömen! Tack, Ben🫶

5 svarför 11 timmar sedan
Välj en reaktion
Ben-Nasser
@Bennasser•Frankrike

Stort tack, Clara, för denna mycket utförliga återkoppling. Din kommentar om att verkligen sätta sig in i resenärens situation tilltalar mig särskilt.

Jag tror faktiskt att en stor del av upplevelsen ligger i förmågan att förutse utan att göra antaganden: att förstå vad resenären kan behöva och visa att vi finns tillgängliga om det behövs.

Och nästan 10 år med den här filosofin och 5-stjärniga omdömen är en fin bekräftelse på att det här tillvägagångssättet fungerar på lång sikt.

4 svarför 10 timmar sedan
Välj en reaktion
Clara/CB
@ClaraCB116•Pensacola, Florida

Tack för dina kommentarer och för att du lyfte fram denna mycket viktiga fråga! 🙏🏻👍

3 svarför 10 timmar sedan
Välj en reaktion
Hattie
@Hattie_birdhouse•Playa Grande, Costa Rica

För mig, när jag är gäst, om boendet är rent, överensstämmer med annonsen och värden är vänlig/lätt att kommunicera med, då ger jag 5 stjärnor. Om de gör det lilla extra när det gäller tillgängliga saker, löser ett problem osv. kommer jag att återspegla det i ett grundligt och detaljerat omdöme.

För att jag ska lämna ett omdöme på 4 stjärnor eller mindre måste det ha hänt något specifikt som inte hanterades på ett bra sätt, utrymmet var inte rent eller bekvämt, saker som det.

En bra vistelse jämfört med en utmärkt vistelse definieras enligt mig av samma saker. Bra kommunikation (utan att kännas påträngande) och bekvämligheter tillgängliga. Saker som kaffe, bra schampo, salt, peppar och olja att laga mat med osv.

1 svarför 12 timmar sedan
Välj en reaktion
Ben-Nasser
@Bennasser•Frankrike

Tack, Hattie, ditt svar är mycket intressant. Jag gillar verkligen nyansen i kommunikationen "utan att vara påträngande", eftersom jag tror att det verkligen finns en balans att hitta mellan att vara mycket närvarande för gästen och att låta hen njuta av sin vistelse i lugn och ro.

Och jag håller helt med dig om de små omtankarna: Var för sig kan de verka obetydliga, men tillsammans kan de helt förändra upplevelsen av vistelsen. Tack så mycket för din feedback 🙏🏽

för 10 timmar sedan
Välj en reaktion
Ben-Nasser
@Bennasser•Frankrike

Hej allihop 👋

Jag har en känsla av att ett boende som är rent, väl beläget och överensstämmer med annonsen numera nästan har blivit det minsta man kan förvänta sig.

Det som verkligen gör skillnad verkar allt oftare ligga någon annanstans:

kommunikation, förutseende, lyhördhet, uppmärksamhet gentemot gästen och hur man hanterar oförutsedda händelser.

Så den riktiga frågan är:

Anser ni att 5 ⭐️ främst erhålls tack vare boendet… eller tack vare den upplevelse som skapas kring det?

Och om du skulle välja en enda faktor som gör att en vistelse går från "mycket bra" till "utmärkt", vilken skulle det vara?

Jag är nyfiken på att läsa era åsikter, eftersom jag tror att vi inte alla har samma syn på det här.

Ryan
@Ryan4504•San Diego, Kalifornien

Jag har en hyresgäst som drar en laddningskabel för elbil genom köksfönstret för att ladda sin Tesla. Hur reglerar jag detta?

Valerion Apartments And Hospitality
@Nik1998•Albanien

Hej allihop! 👋

Jag är en ny värd från Tirana i Albanien och vill gärna komma i kontakt med mer erfarna värdar och få lite ärlig feedback.

Jag började som värd för ungefär 45 dagar sedan och förvaltar för närvarande flera lägenheter som ligger nära Tiranas internationella flygplats. Lägenheterna är främst avsedda för kortare vistelser, flygplatsresenärer, par, familjer och gäster som besöker Albanien.

Hittills har upplevelsen varit mycket positiv. Vi har börjat få bokningar och våra första omdömen, och jag är verkligen nöjd med den feedback vi har fått från våra gäster hittills.

Men eftersom jag fortfarande är nybörjare som värd vet jag att det finns mycket jag kan förbättra.

Jag skulle verkligen uppskatta din ärliga åsikt om min profil och mina annonser:

• Vad tycker du att jag gör bra hittills?
• Vad kan jag förbättra när det gäller mina foton, beskrivningar, prissättning eller annonskonfiguration?
• Ser min profil professionell och pålitlig ut ur en gästs perspektiv?
• Finns det några misstag eller missade möjligheter som du lägger märke till?
• Vilka råd skulle du ge någon som är inne på sina första månader som värd?
• Och vad skulle du personligen fokusera på för att öka antalet bokningar, omdömen och synligheten på Airbnb?

Jag tar gärna emot ärlig och konstruktiv kritik. Jag lär mig mycket hellre av erfarna värdar nu än att upprepa misstag senare.

Tack på förhand, och jag önskar alla många framgångsrika bokningar och fantastiska gäster! 🏡

Med vänliga hälsningar!

Julio
@juliocramirez•Mexico City, Mexiko

Det finns gäster som har bokat hos mig och som av någon anledning utanför min kontroll inte kommer fram eller inte checkar in i boendet. Problemet är att de skriver omdömen med ont uppsåt och frustration. Jag tycker att om de inte använder boendet ska de inte skriva omdömen eftersom de skadar värdarna.

Alexis
@Alexandre308•Montpellier, Frankrike

Hej alla i communityn!

Jag har varit Superhost sedan 2013 och befinner mig nu i en absurd situation med kundtjänsten.

Fakta: Efter att en gäst (Véronique) checkade ut i förtid onsdagen den 30 september (för 3 ej utnyttjade nätter) utfärdade supporten en återbetalning på 300 €.

Airbnbs misstag: Den medarbetare som hanterade ärendet utfärdade en manuell återbetalning utan att ändra bokningsdatumen i systemet. Resultat: Min kalender förblev låst under resenärens namn fram till vistelsens teoretiska slutdatum (den 3 oktober).

Skadan: Förutom att ha dragit av 300 € från mina intäkter hindrade Airbnb mig rent konkret från att lägga ut mitt boende igen och hyra ut det under dessa tre dagar. Detta är ett direkt dubbelt straff som orsakats av ett procedurfel från en medarbetares sida.

Hanteringen av supporten: Sedan torsdagen har det varit en riktig kamp: löften om återkoppling som aldrig infriats, ärenden som stängts i förtid av medarbetarna och vägran att ta hänsyn till den uteblivna intäkten som orsakats av deras eget tekniska fel.

Har andra värdar lyckats få ersättning för den här typen av internt fel av en ärendehandläggare (Case Manager)? Hur lyckades ni få ert ärende att lämna den automatiska slingan hos support på nivå 1?

Tack för era svar!