I Brasilien har det blivit populärt att försöka få tidig incheckning och sen utcheckning. Om du inte tillåter det blir det en anledning till ett betyg på 3.
Tack, Geraldo. Det är mycket intressant eftersom det också visar hur mycket förväntningarna kan variera beroende på marknad och resenärernas vanor.
Men ditt exempel väcker en viktig fråga: Var drar du personligen gränsen mellan att erbjuda utmärkt gästfrihet och att undvika att vissa extra tjänster automatiskt betraktas som självklara?
Jag skulle gärna vilja höra din åsikt om detta, särskilt när det gäller tidig incheckning och sen utcheckning.
På mitt boende har jag slutat att acceptera det, utan att vara rädd för repressalier i omdömena. När jag får en bokning skickar jag ett meddelande och frågar om gästen har lagt märke till in- och utcheckningstiderna samt tiderna för ankomst- och avgångsflygen. Om hen behöver stanna längre i boendet, ska hen redan boka en extra natt vid ankomst eller avresa, så att hen får en bekvämare resa, utan stress och utan att behöva ha bråttom. Och jag har slutat med det där med att ta extra betalt för tidig incheckning eller sen utcheckning. Inte minst för att det lilla extra belopp som tas ut inte är värt det, det skulle uppta ytterligare en natt.